گذاره

ساخت وبلاگ

آیت الله مرتضی مقتدایی نسبت به عدم کارشکنی مجلس دهم در قبال دولت ابراز امیدواری کرد.

آیت الله مرتضی مقتدایی نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با سایت انتخاب گفت: امیداورم این مجلس بتواند در این دوره تلاش خوبی داشته باشد و به نفع نظام و کشور کار کند.

وی اضافه کرد: امید زیادی نسبت به این مجلس وجود دارد و انتخاب آقای لاریجانی امیدبخش بود. مطالبی که نمایندگان و روسای قوای سه گانه مطرح می کنند نشان از همکاری، همفکری و همدلی است و این یکی از همین برکاتی است که در مجلس دهم شاهد آن هستیم.

آیت الله مقتدایی تصریح کرد: ان شاالله مجلس و دولت بتواند با همدیگر تعامل داشته باشند و یکدیگر را تقویت کنند. این موضوع موجب وحدت و اتحاد و همدلی خواهد شد و نهایتا باعث رشد نظام می شود.

نائب رییس جامعه مدرسین افزود: وقتی دشمن ببیند مجلس و دولت با هم متحد هستند و کمک یکدیگر هستند، از نفوذ مایوس می شود.

وی درباره تعامل این مجلس با دولت گفت: از گفته های نماینده های مجلس بر می آید که ان شاالله این مجلس با دولت همکاری می کند . امیدوارم این مجلس مثل مجلس قبل کارشکنی نداشته باشد. ان شاالله کار ها بهتر پیش رود.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 106 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:15

محمد محبیان فرزند حبیب که برای مراسم ترحیم پدرش به تهران آمده در مصاحبه‌ای با صدای امریکا انتشار نامه‌ای با امضای پدرش به احمدی‌نژاد در خبرگزاری فارس را ادامه شایعه سازی‌ها علیه پدرش ارزیابی کرد و تلویحا آنرا جعلی خواند.

به گزارش بهار، خبرگزاری فارس روز یکشنبه در خبری اختصاصی!! با انتشار نامه‌ای با متنی کاملا سیاسی که اصالت ‌آن به دلیل فوت حبیب کاملا زیر سووال است و ادبیات نوشتاری این متن نیز به متون کیهان و رسانه‌های افراطی دلواپسان شبیه است تا نوشته یک خواننده موسیقی و ترانه سرا، سعی نمود تا از زبان مرحوم حبیب علیه اصلاح‌طلبان و در دفاع از احمدی‌نژاد و افراطیون سوژه‌ای درست کند که با این واکنش فرزند حبیب، ساختگی و شایعه بودن این پروژه علیه یک هنرمند که دستش از دنیا کوتاه شده خیلی سریع لو رفت.

شرق هم نوشت: صبح روز گذشته در حالی مراسم ختم حبیب محبیان، خواننده پاپ، در مسجدجامع شهرک قدس تهران برگزار شد که ساعتی بعد، خبرگزاری فارس به خاطر آنچه «شبهات و ابهامات ایجادشده پیرامون بازگشت این نوازنده و خواننده ایرانی به کشور» نامید، متن نامه منتشرنشده او را خطاب به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور دولت دهم، منتشر کرد. اما ذوق‌زدگی یاران احمدی‌نژاد از کشف سندی متقن دال بر نامه‌نگاری حبیب و محمود احمدی‌نژاد در حالی اتفاق افتاد که یک هفته قبل محمد محبیان، فرزند حبیب، در گفت‌وگو با یکی از تلویزیون‌های ماهواره‌ای خارج از کشور گفته بود: «پدرش هرگز به احمدی‌نژاد نامه ننوشته است». به‌هرحال اگر این نامه واقعی هم باشد، ‌انتشار آن در روزهای پس از مرگ حبیب محبیان، واکنش گسترده کاربران شبکه‌های مجازی را در پی داشته است.

البته اتفاق تازه‌ای نیست که دولت‌ها با هنر، ابزاری، برخورد کنند و حالا موسیقی، هم در ماهیتش و هم در نوع استفاده‌اش از همه بلاتکلیف‌تر است. بعد از فوت حبیب محبیان، حرف‌های زیادی درباره رابطه‌اش با دولت احمدی‌نژاد مطرح شد، از جمله اینکه اجازه ورود به ایران و قول مجوز برای ادامه فعالیت‌هایش توسط رئیس‌جمهور دولت قبل داده شده بود البته هیچ‌وقت به حبیب محبیان مجوزی داده نشد و ازاین‌رو او در این سال‌ها هیچ کار رسمی‌ای ارائه نکرد؛ همان‌طور که حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی، در سخنانی که روز قبل در مراسم هفتم حبیب برگزار شد، به همین نکته اشاره کرد: «حبیب در طول دوران فعالیتش هنرمند بسیار کم‌حاشیه‌ای بود و چندسال پیش با وعده‌هایی که در دولت قبل داده شد، به ایران بازگشت اما متأسفانه این وعده‌ها عملی نشدند؛ او هنرمند مظلومی بود و ما از اتفاقی که برای او افتاد، متأسفیم. حبیب در طول دولت جدید درخواستی برای مجوز ارائه نداد. درهرحال رفتن او برای جامعه موسیقی ضایعه بزرگی بود، ما هم هنگامی‌که ایشان فوت کردند، مدام پیگیر این بودیم که ایشان را در تهران تشییع کنیم اما متأسفانه این امر محقق نشد و او در محل سکونتش دفن شد البته مردم در همان‌جا هم با حضور پررنگشان مراسمی باشکوه را برگزار کردند و نشان دادند که همیشه حامی هنرمندانشان هستند».

حالا بعد از درگذشت این خواننده، داستان به‌‌ایران‌آمدنش هم دست‌مایه‌ای شده برای بهره‌برداری سیاسی یاران رئیس‌جمهور سابق. البته دراین‌بین یک پرسش اساسی باقی می‌ماند: اگر حبیب توسط احمدی‌نژاد به ایران بازگشت و اگر او از نظر سیاسی و اجتماعی مشکلی داشت، چرا با تغییر دولت دستوری مبنی‌بر خروجش از ایران صادر نشد؟ و حالا مرگ او هم دست‌مایه دیگری شده تا هر جناحی از این آب گل‌آلود برای خود ماهی بگیرد. خبرگزاری فارس روز گذشته نامه حبیب محبیان خطاب به محمود احمدی‌نژاد را منتشر کرد که حاوی مطالب قابل‌تأملی بود. در این نامه که آذر سال ۱۳۸۸ به دبیرخانه مربوطه ارجاع داده شده، می‌خوانیم: «ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای محمود احمدی‌نژاد؛ با سلام و عرض ادب. با احترام به استحضار می‌رساند اینجانب حبیب محبیان یکی از هنرمندان مردمی این مرزوبوم که سال‌ها در عرصه موسیقی و ترانه‌سرایی فعالیت حرفه‌ای داشته‌ام، بعد از انقلاب اسلامی به دلایل شخصی به‌همراه خانواده از کشور عزیزم هجرت کرده و سال‌ها در غربت زندگی سختی را پشت‌سر گذاشته‌ام». در ادامه این نامه چنین آمده است: «رئیس‌جمهور محترم! جالب است بدانید، که حتما می‌دانید، آقایانی که الان در پوستین اصلاحات دم از آزادی، حقوق بشر و حقوق شهروندی می‌زنند، در اوایل انقلاب با تنگ‌نظری و بی‌تدبیری خود باعث به‌وجودآمدن فضای بی‌اعتمادی و وحشت در بین برخی از هموطنان شدند به‌طوری‌که تعدادی از آنها با چشمانی گریان مجبور به ترک وطن خود شدند بدون آنکه تقصیری داشته باشند، که من هم از جمله آنها هستم…».

این در حالی است که حجت جمشیدپور، مدیر برنامه‌های حبیب محبیان، درباره صحت‌وسقم این نامه اظهار بی‌اطلاعی کرد گفت: «نمی‌دانم چطور بعد از این‌همه‌سال چنین نامه‌ای منتشر شده است؟» او در پاسخ به دلیل عدم مجوز فعالیت حبیب در ایران گفت: «تا آنجایی که من می‌دانم، چنین نامه‌ای نوشته نشده و رحیم‌مشایی در دیداری حضوری قول مجوز به حبیب داده بود و هیچ وقت به او نگفتند که چرا نمی‌تواند در ایران فعالیت کند. حتی سال گذشته دوباره از طریق دوستان نزدیکشان برای مجوز اقدام کرد و وقتی از او پرسیدم چرا شخصا به ارشاد یا نهادهای دیگر مراجعه نمی‌کند، گفت که دوست ندارم به صورت علنی درخواستم رد شود. از طرف دیگر حبیب تمام زندگی‌اش در آمریکا را فروخته بود و به نوعی پل‌های پشت سرش را برای بازگشت خراب کرده بود و همه اینها نشانگر امیدواری حبیب به گرفتن مجوز و فعالیت در ایران بوده است.»

با تمام این تفاسیر حبیب در ابتدای نامه‌ای که به او منتسب شده، خودش را غیر‌سیاسی و «مردمی» می‌خواند و در ادامه می‌خواهد در ایران در چارچوب قانون اساسی و موازین اسلامی به فعالیتش ادامه دهد؛ اما در ادامه نامه مستقیما به اصلاح طلبان می‌تازد. باید دید این جناحی‌کردن دیدگاه یک خواننده پاپ که سال‌ها دور از وطن بوده، چه سودی دارد؟ در واقع انتشار این نامه چند پرسش اساسی را مطرح می‌کند. اول این که چرا در سه سال گذشته این نامه منتشر نشد؟ چرا این نامه بلافاصله بعد از مرگ حبیب منتشر شد؟ اینکه حبیب ضد اصلاح‌طلبان است، چه نکته‌ای را مبنی بر صادر‌نکردن مجوز کارهایش روشن می‌کند؟ آیا غیر از این است که خبرگزاری فارس می‌خواهد بگوید چون حبیب ضد دولت اصلاح‌طلب بوده، مجوز نگرفته است؟ چرا در همان دوره‌ای که قولش داده شد، به او مجوز ندادند؟ البته در روزگاری که کنسرت‌ها با مجوز نیروی انتظامی و وزارت ارشاد باز هم لغو می‌شود، این سؤالات شاید به نظر کودکانه بیاید. اما به‌هرحال این استفاده ابزاری از جناح‌ها، اصلاح‌طلب یا اصولگرا فرقی ندارد، از خواننده‌ای که بدون‌ مجوز برگزاری یک کنسرت فوت کرده، تنها نشانگر درگیر‌شدن اهالی رسانه و موسیقی در دور باطل بازی بلاتکلیفی و استفاده ابزاری از موسیقی است.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 131 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:15

به گزارش “گذار نیوز”، کارلوس کی‌روش با انتشار مطالبی بر روی صفحه شخصی اش از فیس بوک به مسائل پیش آمده درباره ملی پوشان و اعتراض های برانکو ایوانکوویچ واکنش نشان داد.
کی روش در این بیانیه آورده است:
«طبیعت انسانی بالاتر از فرهنگ، مذهب و یا رنگ پوست است. مهم نیست که شما سفید، سیاه، سرخ یا زرد پوست باشید. شما اگر با عقاب ها نشست و برخواست کنید پرواز را یاد خواهید گرفت، اگر با گرگ ها بنشینید زوزه خواهید کرد و اگر با مارها وقت بگذرانید کاری جز خزیدن و سم تف کردن نخواهید کرد و متاسفانه من می‌توانم این بازی‌های شما را پیش بینی کنم.
مثل همیشه من تلاش کردم تا بهترین کارم را انجام دهم و صادقانه برنامه های مورد نیاز تیم ملی را پیاده کنم، نه برای تیم ملی کارلوس کی‌روش بلکه برای تیم ملی ایران.
تیم ملی باید در اولویت باشد و همه چیز در راستای منافع تیم ملی باشد اما متاسفانه یک بار دیگر این طور نشد و از آنجایی که یک‌بار دیگر عده‌ای به این موضوع اهمیت نمی‌دهند، من می‌خواهم به این عده بگویم که شما می‌توانستید احترام مرا داشته باشید اما از حالا به بعد فقط بی تفاوتی مرا خواهید داشت.»

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 129 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 15:23

به گزارش “گذارنیوز”  پاپ فرانسیس رهبر آرژانتینی کاتولیک ها که از جمله علاقمندان جدی فوتبال است، بعد از ۲ برد تیم ملی ایتالیا معروف به آتزوری در مرحله گروهی مقابل بلژیک و سوئد خواهان کسب موفقیت و قهرمانی لاجوردی‌پوشان در پیکارهای یورو ۲۰۱۶ شد.

وی با ارسال پیام از بازیکنان تیم تحت امر کونته خواست تا کسب قهرمانی سعی و تلاش کنند.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 114 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 17:13

به گزارش “گذارنیوز” عباس رشیدی به پرداخت وام به بازنشستگان تا سقف دو میلیون تومان با بازپرداخت ۳۶ ماه و سود چهار درصد اشاره کرد و گفت: در سال ۹۴ تعداد ۲۵۰ هزار فقره وام در نظر گرفته شد که اغلب این تعداد وام با هماهنگی‌هایی که انجام شد از سوی بانک صادرات پرداخت شده است. البته در گذشته تنها به ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر بازنشسته وام داده می‌شد که در سال ۹۳ این رقم به یکباره به ۲۰۰ هزار فقره وام رسید که افزایش قابل توجهی داشت.

رشیدی افزود: برای سال جاری نیز با توجه به اینکه وام در نیمه دوم سال عملیاتی می‌شود، رایزنی‌هایی در حال انجام است تا رقم ۲۵۰ هزار فقره وام امسال هم افزایش یابد. برای افزایش مبلغ وام دو میلیون تومانی نیز پیشنهاداتی مطرح شده است اما با توجه به محدودیت‌های قانونی و منابع بانک، هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

مدیرکل اجتماعی فرهنگی صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه درباره خدمات بیمه‌های عمر و حوادث برای بازنشستگان کشوری اظهار کرد: در خدمات بیمه عمر و حوادث، با فوت بازنشسته، غرامت فوت به مبلغ سه میلیون تومان پرداخت شود البته در سال گذشته پیشنهادی به دولت ارائه شد تا هزینه این خدمت افزایش یابد.

وی افزود: خوشبختانه با افزایش سقف بیمه عمر به پنج میلیون تومان موافقت شده که امیدواریم به زودی اجرایی شود.

رشیدی همچنین به برنامه سفرهای بازنشستگان اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم فرهنگ گردشگری را توسعه دهیم. اقتضای سن بازنشستگی سفر کردن است و باعث آرامش بازنشستگان می‌شود. در سال جاری حجم سفرها به ۱۲۰ هزار سفر افزایش یافت. به منظور رفاه حال و ایجاد انگیزه ، سهمیه کمک هزینه سفر بازنشستگان در سال جدید از دو به سه سفر افزایش یافته است و در سال جدید مبلغ کمک هزینه صندوق بازنشستگی به ازای هر بازنشسته و همراه مبلغ ۳ میلیون ریال (جمعاً ۶ میلیون ریال) در هر سفر است که در گذشته این مبلغ دو میلیون و پانصد هزار تومان بود.

مدیرکل فرهنگی اجتماعی صندوق بانشستگی کشوری ادامه داد: کمک هزینه سفر به عتبات عالیات برای هر بازنشسته و یک نفر همراه ۱۲ میلیون ریال پرداخت خواهد شد. در سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار بازنشسته از این تسهیلات استفاده کردند و بازنشستگان در شهرهای مختلف می‌توانند با مراجعه به سایت صندوق بازنشستگی کشوری به آدرس cspf.ir و یا دفاتر کانون‌ها و مدیریت‌های این صندوق در مراکز استان‌ها، از این تسهیلات استفاده کنند.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 120 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 17:13

به گزارش “گذارنیوز” معمولاً هنگامی که از کمیسیون‌های مجلس صحبت می‌کنیم، درواقع از ۱۳ کمیسیون تخصصی به‌علاوه کمیسیون «اصل نودم قانون اساسی» و همچنین کمیسیون «تدوین آیین‌نامه داخلی» حرف می‌زنیم، به عبارت دیگر، ترکیب ۱۳ کمیسیون تخصصی مجلس به‌انضمام این دو کمیسیون خاص هستند که این روزها،‌ در پی آغاز به کار مجلس دهم و انتخاب رئیس و هیات‌رئیسه دائمی این مجلس برای اجلاسیه نخست، به بحث اصلی ساختمان هرمی‌شکل پارلمان و موضوع اصلی تمامی رایزنی‌ها و اصطلاحاً لابی‌گری‌های نمایندگان مردم تبدیل شده است.

برجام؛ مرز امید و ولایت

در دورانی که روابط سیاسی ایران و آمریکا در حساس‌ترین لحظه‌های عبور از چهارمین دهه تلاطم، بیش از هر زمان دیگری در تعادل قرار گرفته، و دو طرف در سایه برجام و تفاهم در مورد استفاده از انرژی، گذشته‌ها را به گذشته حواله کرده و می‌گویند باید طرحی نو درانداخت و آینده‌ای نو؛ به نظر می‌رسد، مرز اصلاح و اصول، بیش از هر زمانی روشن شده و باز درحالی که اصلاح‌طلبانِ حامی دولت (فراکسیون امید)، توسعه سیاسی و اقتصادی، و عبور از بحران اقتصادیِ این سال‌ها را تنها در گروی پایبندی به اصولی می‌دانند که تحت‌عنوان «برجام»، به امضای ایران و ۶ قدرت جهان رسیده است؛ اصولگرایانِ منتقد دولت (فراکسیون ولایت)، تنها راه حفظ ارزش‌ها را هنگامی هموار می‌بینند که این «برجام» (هر چه هست) خاکستر شود؛ مگر که خدعه‌ای از پس‌اش نفوذ نکند!

در چنین شرایطی است که اصلاح‌طلبان پس از واگذاری مهمترین صندلی مجلس دهم به‌رقیب، قصد دارند به هر قدر و قیمتی اکثریت به‌حق خود در مجلس دهم را، با تصاحب ریاست کمیسیون‌های تخصصی، به کرسی بنشانند، رقیب اصولگرا نیز که وهم اکثریت دارد، به‌هیچ عنوان حاضر به کوتاه آمدن و پذیرش واقعیت‌ها نیست و آن‌چه از این منظر پیداست، رقابتی است، تمام‌عیار میان دو گروه سیاسی!

پیروزی فیلسوف موحنایی بر عارف برف‌پیشانی

در روزهای نخست که اصلاح‌طلبان، پس از ۱۲ سال دوری از ساختمان مجلس آماده رقابت می‌شدند، رقیب؛ فیلسوفی بود، با چشمانی روشن و زلفی حنایی که برای تصویب برجام در ۲۰ دقیقه، هر توهین، تحقیر و تخریبی را به‌جان می‌خرید اما برجامش را مصوب می‌کرد. وَ آن‌ها؛ به پشتوانه عارفی سپیدمو،‌ با پیشینه دانشگاهی و فرسنگ‌ها دور از مناسبات سیاست و حتی تاحدودی ناآشنا به قواعد بازی بزرگان پا به عرصه رقابت گذاشتند و نتیجه این رقابت پیروزی فیلسوف موحنایی بود بر عارفِ برف‌پیشانی!

با این حال، در پی پایان رقابت بر سر بالانشینی در صحن و آغاز جدال تصاحب نقاط کلیدی و تخصصی خانه ملت از سوی نمایندگان، بار دیگر رقابت سر ریاست کمیسیون «امنیت ملی و سیاست خارجی»، «آموزش و تحقیقات»، «برنامه و بودجه و محاسبات» و برای نخستین‌بار «صنایع و معادن» (بیش از دیگر کمیسیون‌های اقتصادی) و حتی «انرژی»، «عمران» و «اقتصادی» بالا گرفت.

توطئه در کمیسیون آموزش: یک سرنخ!

درحالی که همواره تنها موضوع انتخاب رئیس و هیات‌رئیسه کمیسیون‌ها، به بحثی جنجالی در روزهای نخست مجالس شورای اسلامی تبدیل می‌شد، این‌بار و در آغازین روزهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، علاوه بر این، موضوع ترکیب و آرایش اعضای هر یک از آن‌ها، بعضاً بیش از آن‌که بحث ریاست، اهمیت یافته؛ چه اگر تمام اعضای یک کمیسیون تخصصی (بر فرض آموزش و تحقیات) را نمایندگانی از یک جریان خاص سیاسی تشکیل دهند (بر فرض اصولگرا)، بی‌تردید و بدون کوچک‌ترین درسترسی، مشکل انتخاب رئیس درخور نیز مرتفع شده در این شرایط، چه نیاز که (بر فرض همچون انتخاب چهار دبیر هیات‌رئیسه) دست به اقدامی علنی در تغییر آرا بزنیم و بر فرض درباره مذهب فلان نماینده شایعه بپراکنیم؟

با این حال، اگر کرسی ریاست مجلس دهم را به‌اصطلاح ریاضی‌دانانی چون عارف، لاریجانی و به‌ویژه زاهدی، این نابغه بی‌چون و چرای ریاضیات، شاید مهمترین کمیسیون برای اصلاح‌طلبان تهرانی که به رهبری سرلیست دانشگاهی‌شان وارد مجلس شدند، همین کمسیون «آموزش و تحقیقات» باشد.

«آموزش و تحقیقات»، خانه امنی بود که عارف پس از نپذیرفتن مسئولیت مرکز پژوهش‌های مجلس به پیشنهاد لاریجانی، برایش برنامه‌ها داشت؛ البته این امنیت و آرامش چندان دوام نیافت، چراکه قاعده سیاست (و به تعبیری ریاضیات) ایجاب می‌کند هنگامی که موضوعی برای جناحی مهم شد، قطعاً برای رقیب نیز حائز اهمیت خواهد بود و بر پایه همین قاعده، رقیب هرچه در توان داشت، به کار بست که به هر ترفند، اصلاح‌طلبان را از تصاحب این یک کمیسیون هم که شده، بازدارد و این درحالی بود که برای رئیس کارکشته و مجرب مجلس، همین بهانه کافی بود که چون کمیسیون «حقوقی و قضایی» به حدنصاب نرسیده، پس دو یار اصلاح‌طلبِ عارف در کمیسیون آموزش را مجبور کند، به کمیسیون حقوقی نقل‌مکان کنند؛ دو نماینده‌ای که اگرچه هر دو حقوق‌دان بودند (محمود صادقی و محمدجواد فتحی،‌ نمایندگان تهران) اما تمام سال‌های خدمت‌شان را در وزارت علوم و در پست‌های حساس وزارتخانه و دانشگاه‌ها پشت سرگذاشته‌ بودند!

نکته مهم دیگر این‌که “فاصله اندک” اصلاح‌طلبان (۱۰ نفر) و اصولگرایان (۹ نفر) در کمیسیون «آموزش و تحقیقات»، انگیزه لازم برای انجام این مهندسی را به تحمیل‌کنندگان ریاست کمیسیون‌ها می‌دهد و نیز مهم است بدانیم که در هر صورت قرار نبود، سرلیست اصلاح‌طلبان تهران خود را برای ریاست کمیسیون آموزش نامزد کند!

اقلیت‌های مذهبی و قومی تکلیف دانشگاه‌ها و مدارس را روشن کنند!

با این حال، در صورت وقوع یک‌چنین رقابتی که یک‌سوی آن «محمدمهدی زاهدی» (رئیس کمیسیون آموزش مجلس نهم و البته وزیر علوم احمدی‌نژاد) ایستاده و کنارش «حمیدرضا حاجی‌بابائی» (نماینده ۵ دوره مجلس و همچنین وزیر آموزش و پرورش احمدی‌نژاد) و این‌سو، در غیاب «محمود صادقی» و ۤ«محمدجواد فتحی» (دو نامزد ریاست کمیسیون ازسوی اصلاح‌طلبان)، گزینه‌هایی همچون ٖ«محمود نگهبان‌سلامی» و «محمد قمی» قد علم کرده‌اند، رقابت شیرینی است؛ به‌ویژه آن‌که در کمیسیون «آموزش و بهداشت»، علاوه بر ۹ اصولگرا، ۱۰، ۹ یا حتی ۸ اصلاح‌طلب، ۴ نماینده مسقل نیز حضور دارند که با نگاهی به سوابق این نمایندگان ازجمله «کارن خانلری» (نماینده ارمنی‌های تهران و شمال کشور)، «اسفندیار اختیاری» (نماینده زرتشتیان ایران و متولد یزد)، «قاسم احمدی‌لاشکی» (نماینده اصولگرای معتدل نوشهر و چالوس) و «محمد باسط درازهی» (نماینده سراوان استان سیستان و بلوچستان) می‌توان امیدوار بود که گزینه لیست امید را به اصولگرایان احمدی‌نژادی ترجیح دهند.

آن‌هم زمانی که بدانیم، لااقل تا این لحظه، لابی‌های تحمیل ریاست کمیسیون، علی‌رغم تلاش فراوان، هنوز موفقت آن‌چنانی به دست نیاورده‌اند و با این حساب، باید ریاست کمیسیون «آموزش و تحقیقات» اجلاسیه نخست مجلس دهم را به‌نام «محمد صادقی» سند بزنیم!

و اکنون دیگر کمیسیون‌ها …

در شرایطی که ازیکسو تعداد بالای متقاضیان ورود به کمیسیون‌هایی همچون «صنایع و معادن» و «اقتصادی»، «امنیت ملی و سیاست خارجی» و از آن‌سو، عدم استقبال نمایندگان برای حضور در کمیسیون‌هایی همچون «فرهنگی»، «اجتماعی» و «شوراها و امور داخلی کشور» و البته «اصل نودم قانون اساسی»،‌ تشکیل این کمیسیون‌ها را با مشکلاتی روبرو ساخته است؛ به نظر می‌رسد، گره ریاست این کمیسیون‌ها نیز با ازدحام نیروها از یک‌سو و فقدان‌شان از دیگرسو، معمای ریاست کمیسیون‌ها را نیز پیچیده‌تر کرده است؛ پیچیدگی ناشی از مشکلاتی که پیش از این، تحت‌عنوان «پشت‌پرده انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس» مورد اشاره قرار گرفت.

کمیسیون اصل نود محتاج کمیسیون اصل نود

با این همه، بحث درباره ریاست کمیسیون‌های تخصصی ۱۳ گانه و البته جنجال درباره تعیین اعضای هیات‌رئیسه کمیسیون خاص «اصل نودم قانون‌اساسی»، همچنان به یکی از چالشی‌ترین موضوع‌های مجلس دهم تبدیل شده است؛ به عبارت دیگر گویا همین اندک‌زمانی که از جلوس نمایندگان جدید مردم، روی صندلی‌های سبز رنگ ساختمان هرمی‌شکل بهارستان می‌گذرد، برای این‌که حساب کار به دستِ معدود نمایندگان باقی‌مانده از مجلس نهم بیاید، کافی است؛ حسابی که شاید به‌زودی کتاب شود!

با این همه، «داود محمدی» نماینده مردم قزوین و «فرهاد تجری» نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب، در غیاب رئیس پیشین کمیسیون«اصل نودم قانون اساسی» به‌عنوان گزینه‌های اصلی ریاست مطرح شده‌اند و این درحالی است که باتوجه به عدم حضور یک گزینه اصلاح‌طلب، احتمالاً اعضای فراکسیون امید از محمدی مستقل حمایت می‌کنند تا از ریاست تجری اصولگرا جلوگیری کنند.

کناره‌گیری رییس کمیسیون اصل ۹۰

کتابی که اگر به رشته تحریر دربیاید، قطعاً یک قهرمان خواهد داشت و آن پهلوان کسی نیست، جز «محمدعلی پورمختار» رئیس سال‌های اخیر کمیسیون «اصل نودم قانون اساسی» که باوجود هزاران شائبه، تنها گزینه ریاست این کمیسیون درمجلس دهم بود اما به یک‌باره تغییر جهت داد و به عضویت کمیسیون «حقوقی و قضایی» درآمد تا بار دیگر این سوال را ایجاد کند که نکند ماجرای آن امتحان زبان انگلیسی مشکوک حقیقت داشته است؟!

نبرد گلادیاتورها در کمیسیون امنیت!

بی‌شک، مهمترین کمیسیون مجلس شورای اسلامی، همان کمیسیون «امنیت ملی و سیاست خارجی» است؛ کاری نداریم که این کمیسیون در مجلس نهم و هنگامی که پس از بیش از ۳ دهه، قرار شد در قائله برجام نقش خود و پارلمان ایران را ایفا کند،‌ به کناری خزید تا کمیسیونی ویژه به‌ریاست زاکانی عنان کار را به‌دست گیرد و با آمانو و انرژی هسته‌ای ایران و جهان عکس یادگاری بگیرد؛ حتی کاری نداریم که انرژی هسته‌ای جهان غرب خوب است یا بد و همین‌طور برای‌مان تفاوتی نمی‌کند که انداختن «عکس یادگاری» سنت حسنه است یا سیئه؟! به بیان دیگر، هنگامی که صحبت از امنیت ملی و سیاست خارجی است، دیگر نه به خودمان کاری داریم، نه به آن‌ها!

با این حال، چه کمیسیون امنیت همچون این سال‌ها، صرفاً خاصیتی ویترینی داشته باشد و چه آن‌چنان که این روزها برخی از مدعیان ریاستش وعده می‌دهند، برنامه‌محور شود و سکان‌دار کشتی انرژی هسته‌ای و صلح خاورمیانه؛ آن‌قدر مهم هست که روی صندلی‌هایش جای سوزن و نخ نباشد و درواقع شاید همین اذحام‌ داوطلبان ریاست باشد که رقابت در امنیت را به «نبردگلادیاتورها» تبدیل کرده است:

چهره‌های فتوژنتیک؛ مدعیان سیاست خارجی

به تازگی، «هادی شوشتری» با تاکید بر اهمیت کمیسیون امنیت به ایلنا گفت: باتوجه به اعتراض‌هایی که نسبت به ورود برخی از نمایندگان به کمیسیون امنیت وجود دارد و از آن‌سو، تعدادی از نمایندگانی نیز که از حضور در کمیسیون بازمانده‌اند، به این وضعیت معترض هستند، انتخابات هفته گذشته برگزار نشد و احتمالاً این انتخابات روز یکشنبه (امروز) برگزار خواهد شد.

درواقع باوجود این‌که اکثر اعتراض‌ها به‌خاطر حضور یا عدم‌حضور برخی از نمایندگان در کمیسیون محبوب و البته مهم «امنیت ملی و سیاست خارجی» صورت می‌گرفت، تعدادی از اعتراض‌ها هم ناشی از نامزد شدن بیش از یک‌ششم اعضای این کمیسیون برای نشستن بر کرسی ریاست بود؛ به‌طوری که نماینده مردم قوچان در مجلس دهم با اشاره به گزینه‌های احتمالی ریاست کمیسیون، اعلام کرد: تا این لحظه «مصطفی کواکبیان»، «مجتبی ذوالنور»، «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» و «علاءالدین بروجردی» برای ریاست کمیسیون اعلام نامزدی کرده‌اند. حال به اگر به این اسامی نام «کاظم جلالی» نماینده سه دوره مردم شاهرود در مجلس، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نهم و نماینده فعلی مردم تهران که هرجا نامی از لاریجانی باشد، باید به دنبال ردپای جلالی نیز گشت!

رنسانس فلاحت‌پیشه و کمیسیونِ امن

به گزارش ایلنا، باوجود این‌که به نظر می‌رسد، رقابت اصلی و نهایی میان کواکبیان (نامزد اصلاح‌طلبان و نماینده تهران) و بروجردی (نامزد اصولگرایان، نماینده بروجرد و رئیس چندسال اخیر کمیسیون امنیت) باشد، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، دیگر داعیه‌دار ریاست نیز بلافاصله پس از بازگشت به ساختمان بهارستان بعد از چهارسال دوری، انتقادهایی علیه بی‌برنامگی بروجردی در چهار و حتی هشت‌سال گذشته در اداره کمیسیون امنیت وارد کرد و گفت که تا زمانی که کمیسیون امنیت، صرفاً یک نهاد غیررسمی برای صدور بیانیه‌های توخالی باشد، راه به جایی نمی‌برد. او حتی مدعی شد که برای بازگرداندن این کمیسیون مهم، به‌جایگاه اصلی‌اش، باید رنسانسی در ساختار، اهداف و برنامه‌های آن ایجاد کرد؛ سنگ بزرگی که به‌نظر می‌رسد، بیشتر نشانه نزدن باشد.

ذوالنور و رویای مجلس نهم

آنچنان که پیدا است، آینده برجام به‌عنوان مهمترین دستمایه تبلیغاتی متقاضیان ورود به بهارستان، با حضور هر یک از سه گزینه مورد اشاره در راس کمیسیون «امنیت ملی و سیاست خارجی» به خیر خواهد گذشت اما قطعاً کار انبوه برجامیان تازه‌وارد مجلس دهم بسیار سخت می‌شود اگر «مجتبی ذوالنور» (نماینده روحانی و امنیتی شهرستان قم و جانشین پیشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه و از نزدیکان جبهه پایداری) از سد رقبای معتدلش بگذرد و با نشستن بر کرسی ریاست کمیسیون امنیت، طومار برجام را درهم بپیچید؛ شاید آن‌هنگام، زمانی است که حامیان‌ پرشمار برجام، حتی خواب روزهای تلخ مجلس نهم را هم نبینند و در آرزوی فریادهای زاکانی، رسایی و کوچک‌زاده روزها را شب کنند!

با این همه، آن‌چنان که از نظرسنجی‌های اولیه برمی‌آید، رقابت اصلی برای تکیه بر کرسی ریاست این مهم‌ترین کمیسیون مجلس، میان کواکبیان و بروجردی است و با این حساب، از قضا نخستین جمع راضیان مجلس دهم را همین گروهی تشکیل خواهند داد که این روزها معروف شده‌اند به «برجامیان»!

ازدحام عاشقان اقتصاد؛ هر که بامش بیش، برفش بیشتر

در شرایطی که پس از «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» که با ۳۸ متقاضی بیشترین متقاضی را دارد، کمیسیون‌های اقتصادی مجلس همچون «صنایع و معادن» با ۳۲ نماینده داوطلب، «برنامه و بودجه و محاسبات» با ۳۱ متقاضی، «اقتصادی» با ۲۹ داوطلب، «انرژی» با ۲۸ نماینده و «عمران» با ۲۵ نفر، رکورددار بیشترین داوطلبان حضور هستند، کمیسیون‌های «شوراها و امور داخلی کشور» با ۳ متقاضی، «فرهنگی» با ۴ داوطلب، «قضایی و حقوقی» با ۳ نفر و بلاخره کمیسیون «اصل نودم قانون اساسی» نیز با ۷ نماینده داوطلب کمترین متقاضیان را داشتند و در چنین شرایطی، طبیعتاً تکلیف ریاست کمیسیون‌ها پرمتقاضی چون «صنایع و معادن» و «اقتصادی» به‌مراتب بیش از کمیسیون‌های سوت و کوری همچون «شوراها و امور داخلی» و «فرهنگی» دردسرساز خواهدبود.

نمایندگانی با فرهنگِ تکریم بزرگان!

بماند که در روزهای گذشته، ترکیب برخی از این کمیسیون‌ها دستخوش تغییراتی شد و به‌عنوان نمونه، کمیسیون «فرهنگی» که تنها با ۴ متقاضی، یکی از خلوت‌ترین کمیسیون‌های مجلس دهم بود و نشستن بر کرسی ریاستش، بسیار آسان‌تر از دیگر کمیسیون‌ها، به یک‌باره با پیوستن «علی لاریجانی» و «علی مطهری» (رئیس و نائب‌رئیس مجلس دهم) به یکی از کمیسیون‌های محبوب ِ نمایندگان تبدیل شد و درشرایطی که خیال همگان از عدم نامزدی لاریجانی و مطهری برای ریاست کمیسیون فرهنگی آسوده بود، تعدادی دیگر از نمایندگان نیز یا به تاسی از روسای مجلس و شاید برای خودشیرینی و به‌دست آوردن دل این بزرگان یا با نگاهی خوش‌بینانه، به طمع نشستن بر کرسی ریاست یک کمیسیون در حضور رئیس و نائب‌رئیس مجلس، سوی کمیسیون«فرهنگی» روانه شدند و درنهایت کار به‌جایی رسید که کمیسیونی که در ابتدا تنها ۴ متاضی داشت، تا اینجا بیش از ۱۹ داوطلب دارد.

بی‌انگیزگی باجناق‌ها در کمیسیونی فرهنگی

به گزارش ایلنا، در شرایطی که همه متفق‌القول‌اند «علی لاریجانی» با دو دوره ریاست قوه مقننه در هشت سال گذشته و تکرار این مهم در روزهای اخیر و «علی مطهری» که در روزهای گذشته، ره صدساله را یک‌شبه پیموده، به هیچ عنوان، حاضر به رقابت برای ریاست کمیسیونی که تا همین یک‌هفته پیش برای رساندن نصاب اعضایش به حداقل (۱۵ نفر)، دست به ریش‌سفیدی برده و گردن‌کج کرده بود، نمی‌شوند، هستند کسانی که برای نشستن روی کرسی ریاست کمیسیون فرهنگی، ماه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند.

نبرد روحانیون با شمشیر فرهنگ

این درحالی است که هیچ‌چیز نمی‌تواند ذره‌ای از اهمیت کمیسیون فرهنگی مجلس بکاهد؛ کمیسیونی که در طول ۱۲ سال اخیر و به‌ویژه در این چهارسال گذشته، بیش از بسیاری دیگر از ارکان مجلس، زندگی مردم را تحت‌الاشعاع قرار داده است.درواقع برای مردمانی که حتی میان لاریجانی و عارف به‌عنوان رئیس مجلس و قوه مقننه آن‌چنان تمایزی قائل نیستند، این‌که چه کسی بر ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس تکیه زند، از اهمیتی ویژه برخوردار است و در این شرایط به نظر می‌رسد، «احمد مازنی» (نماینده تهران، روحانی عضو حزب اصلاح‌طلب اعتماد ملی و عضو فراکسیون امید) مهمترین گزینه ریاست کمیسیون فرهنگی ازسوی اصلاح‌طلبان و حامیان مردمی این جریان سیاسی و کسانی است که در تاریخ ۷ اسفند پای صندوق‌های رای رفتند و در مقابل او، «احمد سالک» (روحانی اصولگرای اصفهانی و نفر آخر انتخابات این حوزه انتخابیه که درپی ممانعت از ورود «مینو خالقی» به مجلس دهم، با خیال آسوده قدم به ساختمان بهارستان گذاشت و راساً در تشکیل فراکسیون ولایت نیز همکاری می‌کرد) قرار دارد؛ یک روحانی نزدیک به جبهه پایداری که از آن‌جا که ریاست این کمیسیون در مجلس اصولگرای نهم و درحضور نماینده پر شر و شوری همچون «علی مطهری» را هم در کارنامه دارد، شانس و اقبال قابل‌توجهی برای خود قائل است.

جدال پزشکان در غیاب پزشکیان

اگر دو نفر از سه رئیس مجلس دهم (رئیس و نائب‌رئیس دوم) در کمیسیون فرهنگی حضور دارند، حضور «مسعود پزشکیان»، نائب‌رئیس نخست مجلس و پزشکِ متخصص آذری‌زبان و البته نماینده مردم تبریز در مجلس دهم نیز در کمیسیون «بهداشت و درمان»، رقابت برای ریاست این کمیسیون را تاحدودی آسان کرده است.

اعتدال دولتی علیه اصولگرایی معتدل

درواقع پس از آن‌که این چهره‌های سرشناس، موفق به تصاحب کرسی‌هایی به‌مراتب مهمتر از کرسی ریاست کمیسیون در صحن علنی شدند، دیگر برای حضور قدرتمند در کمیسیون‌های متبوع‌شان انگیزه‌ای نداشتند و در چنین شرایطی بود که در غیاب «مسود پزشکیان»، «علی نوبخت‌حقیقی» و «حسینعلی شهریاری» بیشترین اقبال را برای تصاحب ریاست کمیسیون «بهداشت و درمان» به دست آوردند.

در این میان و درحالی که «علی نوبخت‌حقیقی» یکی از ۳۰ برگزیده اصلاح‌طلب مردم تهران و برادر محمدباقر نوبخت، سخنگوی معروف دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه‌ای است که بسیاری مهمترین دلیل ابقا و تداوم ریاست لاریجانی و شکست عارف را از یک‌سو ناشی از علاقه آقای سخنگو به رئیس مجلس نهم و از دیگرسو، به دلیل عدم تمایل او به مرد فداکار انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم می‌دانند، «حسینعلی شهریاری»، رئیس چهار سال اخیر کمیسیون «بهداشت و درمان» و از اصولگرایان معتدل مجلس نهمی، مهمترین گزینه‌های ریاست این کمیسیون هستند و حال باید دید، نوبخت سخنگو که به‌خاطر منافش روی گرایش‌های سیاسی‌اش پاگذاشت، حاظر است در ازای منفعتی دیگر، پا روی علقه و علاقه برادری نیز بگذارد یا این‌بار بختش را با امید به فراکسیونی تازه می‌آزماید؟!

کمیسیونی با تاجِ گردون

در این میان، تکلیف ریاست برخی کمیسیون‌ها همچون «برنامه و بودجه و محاسبات» حتی پیش از برگزاری انتخابات نیز مشخص بود و بسیاری معتقد بودند، برای این‌که نماینده اصلاح‌طلب و پرقدرتی همچون «غلامرضا تاجگردون» در راس این کمیسیون قرار گیرد، تنها کافی است که تمایل خود را برای نشستن بر کرسی ریاست اعلام کند؛ چیزی شبیه به وضعیت علی لاریجانی نسبت به کل مجلس دهم!

حسین‌زاده؛ مردی برای تمام فصول!

در چنین رقابت تنگاتنگی که نمونه آن‌را در هر کمیسیونی می‌توان به‌روشنی دید، وضعیت کمیسیون «عمران»، به‌مراتب بهتر از دیگر کمیسیون‌ها است. البته این گفته، به هیچ‌عنوان به‌معنای عدم حضور نامزدهای ریاست پرشمار نیست و از قضا، اگر تعداد نامزدهای ریاست در کمیسیون «عمران» بیش از دیگر کمیسیون‌ها نباشد، بی‌شک کمتر نیست! با این حال، آن‌چه تکلیف این کمیسیون را تاحدودی روشن کرده، عدم نامزدی اکثر چهره‌های سرشناس از یکسو و اجماع عموم اعضای کمیسیون روی یکی از گزینه‌های ریاست کمیسیون است.

«عبدالکریم حسین‌زاده» که در زمان انتخابات هیات‌رئیسه، از سوی «فراکسیون امید» به‌عنوان یکی از دبیران مطرح شد و در رای‌گیری موقت، موفق به کسب بیش از ۱۳۰ رای از صحن علنی مجلس شد و جایگاه خود را به‌عنوان یکی از بالانشینان مجلس دهم تثبت‌یافته می‌دید، تنها دو روز بعد در انتخابات هیات‌رئیسه دائمی، به دلائلی مگو و آن‌چنان که برخی گفتند، درپی بروز “اسراری مگو” ناگهان با افت رایی نزدیک به ۳۰ رای روبرو شد و از حضور در هیات‌رئیسه دائم به‌عنوان دبیر بازماند.

حسین‌زاده،‌ نماینده اهل سنت مردم نقده و اشنویه و از اعضای فراکسیون امید، باوجود این‌که سابقه حضور در مجلس پیشین را در کارنامه دارد، همچنان یکی از جوانان مجلس دهم به‌حساب می‌آید و درحالی که حضور در مسیر نشستن بر کرسی ریاست کمیسیون عمران، حضور چند رقیب نصفه و نیمه را نیز احساس می‌کند، بی‌شک مناسب‌ترین گزینه ریاست کمیسیون عمران مجلس دهم است.‌

با این حال، «سیدکمال‌الدین شهریاریِ» اصولگرا از دشتی و تنگستان، «محمد دامادی» ظاهراً اصلاح‌طلب از ساری، «ابرمجید کیانپور» نماینده مستقل ازنا و درود و البته «سیدحسین اسماعیلی» متعلق به «لیست امید» از شهرستان اقلید استان فارس نیز از دیگر رقبای «عبدالکریم حسین‌زاده» در تصاحب کرسی ریاست هستند.

نبرد سبحانی‌فر، اکبریان و ملکی در غیاب قاضی‌پور، فرهنگی و کوهکن

در کمیسیون «صنایع و معادن» که ازقضا یکی دیگر از کمیسیون‌های پرمتقاضی مجلس دهم بود، باوجود حضور «نادر قاضی‌پور» نماینده اصولگرا و جنجالی مردم ارومیه، «محمدحسین فرهنگی» دیگر نماینده اصولگرای آذری‌زبان از تبریز و همچنین «محسن کوهکن» دیگر اصولگرایی که از شهرستان «لنجان» استان اصفهان موفق به ورود به مجلس شده، گزینه‌های ریاست در میان نمایندگانی است که به‌مراتب ناشناس‌تر هستند.

بر این اساس، گزینه‌های ریاست کمیسیون «صنایع و معادن» را باید در میان «ولی ملکی» نماینده مستقل دو دوره «مشکین‌شهر»، «عزیز اکبریان» نماینده اصولگرای سه دوره کرج و البته «علی سبحانی‌فر» نماینده اصلاح‌طلب دو دوره گذشته از شهرستان «سبزوار» خراسان رضوی جستجو کرد و آن‌چنان که پیداست، هر سه گزینه تقریباً به یک میزان برای نشستن بر کرسی ریاست کمیسیون از اقبال برخوردار هستند.

کشاورزی؛ کمیسیونی که هیچ‌کس دوستش نداشت!

هنگامی که دعوا سر کمیسیون‌های اقتصادی بالا گرفته بود و در شرایطی که ازقضا کمیسیون‌هایی همچون «فرهنگی» و «شوراها و امور داخلی»‌ با کمترین متقاضی روبرو بودند، نوعی شوخی میان نمایندگان مجلس به راه افتاده بود که بر اساس آن، از یکدیگر درخواست می‌کردند برای رفع اذحام در برخی کمیسیون‌ها، آن کمیسیون را به مقصد کمیسیون کشاورزی ترک کنند. این‌که وجه طنزآمیز این گفته چه بود و شوخی نمایندگان با یکدیگر ناشی از چه، بر ما پوشیده ماند اما با نگاهی به تاریخ تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در اداوار ده‌گانه مجلس درمی‌یابیم که کمیسیون «کشاورزی، آب، خاک و منابع طبیعی» یکی کمیسیون‌هایی بود که کمترین متقاضی را داشته و این درحالی است که بحران آب و لزوم توسعه کشاورزی در کشور ما، یکی از مهمترین اولویت‌ها برای شکوفایی اقتصاد و دست‌یابی به توسعه است.

گزینه‌های ریاست بر کشاورزی؛ هر سه امیدوار

این درحالی است که چنین وضعی در کمیسیون کشاورزی، آب، خاک و منابع طبیعی این دوره مجلس نیز حکم‌فرما است و بر این اساس،‌ برای نشستن روی کرسی ریاست این کمیسیون نیز کمترین رقابت‌ها به‌وجود آمد. در واقع به همان میزان که «شمس‌الله شریعت‌نژاد»، نماینده اصلاح‌طلبِ رامسر در شمال ایران برای نشستن بر کرسی ریاست این کمیسیون نسبتاً غیرمحبوب از شانس و اقبالی مساعد است، «عبدالله حاتمیان» دیگر نماینده اصلاح‌طلب شهرستان «درگز» استان خراسان رضوی در شرق کشور و همچنین «احمدعلی کیخا» نماینده مستقل زابل، زهک و هیرمند در استان سیسان و بلوچستان در جنوب شرقی نیز به همان میزان، شانس تکیه زدن بر کرسی ریاست کمیسیون غیرمحبوب کشاورزی را برای خود متصور است.

و اما اقتصادی …

در شرایطی که جنگ کمیسیون‌ها در روزهای گذشته، به مهمترین مشغله نمایندگان تبدیل شده‌بود و حتی در روزهایی که صحن با جدیت مشغول کار روی طرح‌ها و لوایح بود، نمایندگان لابه‌لای صندلی‌های سبز رنگ پارلمان سخت درگیر رایزنی برای تصاحب کرسی‌های تاثیرگذار کمیسیون‌های تخصصی بودند، بحث درخصوص ریاست کمیسیون اقتصادی حتی پیش از دیگر کمیسیون‌ها آغاز شده بود و شاید هجوم نمایندگان مجلس دهمی به کمیسیون‌های اقتصادی نیز تاحدودی ناشی از همین تب و علاقه به بحث‌های اقتصادی و مالی باشد.

نتیجه نخستین گمانه‌زنی‌های اقتصادی: پورابراهیمی و زارع

به هر ترتیب، با نگاهی واقع‌بینانه باید بگوییم که بحث درخصوص ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس دهم، حتی در آخرین روزهای مجلس نهم نیز آغاز شده بود. به‌ویژه هنگامی که محمدرضا پورابراهیمی از سوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ مجلس نهم، به‌عنوان سخنگوی این کمیسیون برگزیده شد، بسیاری از او به‌عنوان مهمترین گزینه برای ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس دهم نام بردند. از طرفی، رحیم زارع دیگر نماینده اصولگرای شهرستان آباده و بوانات که سال‌های دوم، سوم و چهارم مجلس نهم را در سمت سخنگوی کمیسیون اقتصادی خدمت کرده بود نیز به‌عنوان مهمترین رقیب پورابراهیمی شناخته می‌شد. با این حال، با آغاز به کار مجلس دهم و هجوم نمایندگان تازه‌وارد به کمیسیون اقتصادی و دیگر کمیسیون‌های مربوط به اقتصاد، ناگهان معادلات برهم خورد و دیگر نه کسی از پورابراهیمی برای تصدی ریاست کمیسیون اقتصادی نام برد، نه از رحیم زارع!

انصراف گزینه‌های اصلی به نفع حضرتی و بهمنی

در یک چنین شرایطی بود که پورابراهیمی و زارع به نفع «محمود بهمنی»، این اصولگرای تازه‌وارد و همچنین «کاظم دلخوش» در حمایت از «الیاس حضرتی»‌ نو رسیده اصلاح‌طلب کنار کشیدند تا ضمن برهم خوردن تمام محاسبات، رقابتی تمام‌عیار میان رئیس‌کل بانک مرکزی دولت دوم احمدی‌نژاد و نماینده ایران در صندوق بین‌المللی پول در آن دوران و مدیرمسئول روزنامه اعتماد و یکی از جدی‌ترین منتقدان دولت‌های نهم و دهم آغاز شود. بماند که حضور بهمنی به‌عنوان رئیس بانک مرکزی احمدی‌نژاد را نمی‌توان به‌عنوان حمایت او از رئیس‌جمهور پیشین دانست؛ چه علی‌طیب‌نیا، وزیر اقتصاد روحانی در مراسم تودیع بهمنی و معارفه سیف، با اشاره به روایتی از بهمنی و در حضور او گفته بود: «رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی به من گفت که فقط یک هفته رئیس کل بانک مرکزی بوده است که آن نیز در زمان روحانی بوده است!»

به هر ترتیب، چه بهمنی را احمدی‌نژادی بدانیم و چه منتقد رئیس دولت‌های نهم و دهم، آن‌چه مسلم است، مجلس در حال حاضر او را به‌عنوان یک گزینه اصولگرا می‌شناسد که برای تصدی بر یکی از مهمترین کمیسیون‌های مجلس، باید حضرتیِ اصلاح‌طلب را پیش‌رو بردارد!

کمیسیون انرژی؛ دور از دست جنوبی‌ها

از طرفی کمیسیون انرژی نیز که معمولاً درقبضه نمایندگان شهرهای جنوبی کشور بود، در دوره دهم ساز و کاری متفاوت را تجربه کرد. در واقع مجلس دهم این‌بار به‌جای این‌که چون ادوار پیشین، با فرمولی از پیش‌آزموده در راستای انتخاب رئیس و هیات‌رئیسه کمیسیون بر اساس سهمیه حوزه‌های نفت‌خیز اقدام کند، در اقدامی دومنظوره، ابتدا برخی نمایندگان این شهرها همچون «جواد کاظم‌نسب الباجی» نماینده اصلاح‌طلب اهواز را از کمیسیون خارج کرد و به کمیسیون‌هایی چون «کشاورزی» انتقال داد و در تکمیل اقدام نخست، گزینه‌هایی دیگر را جایگزین این نمایندگان کرد.

به هر تفسیر، نتیجه این اقدام آن شد که رقابت برای کسب ریاست کمیسیون مهم انرژی که حتی در مجلس ضعیف نهم نیز در مسائلی همچون دکل‌های نفتی یا پرونده بابک زنجانی منشاء اثر شد، به نمایندگانی واگذار کرد که آن‌چنان که باید و شاید از تجربه مدیریت نفت و انرژی بی‌بهره بودند و در این راستا «فریدون حسنوند» نماینده اصولگرای اندیمشک، «سیدعلی ادیانی» نماینده اصولگرای قائم‌شهر و سوادکوه در استان مازندران و البته «حسین امیری‌خامکانی» نماینده اصلاح‌طلب زرند و کوهبنان مطرح شدند و حال باید ببینیم، قرعه ریاست به‌نام کدامیک از این سه نفر خواهد افتاد.

حمایت اصولگرایان از دهقانی یا وعده‌هایی که به پورمختار داده شد

شاید آخرین کمیسیونی که ترکیب و آرایش اعضایش به نتیجه رسید، کمیسیون «قضایی و حقوقی» بود. کمیسیونی که تا لحظه تحریر این گزارش، همچنان دو جای خالی داشت و فشارهایی که پیش از این نیز بدان اشاره شد، تلاش می‌کرد این دو جای خالی را با قرار دادن دو گزینه مهم اصلاح‌طلبان در کمیسیون «آموزش و تحقیقات» پر کند.

با این حال، در میان نمایندگانی که اخیراً «محمدعلی پورمختار‌» را در جمع  خود می‌بینند و الهیار ملکشاهی (رئیس پیشین این کمیسیون در مجلس نهم) و «ابوالفضل ابوترابی» نیز عضویت دارند، اصولگرایان هیچ مشکلی برای تصاحب کرسی ریاست، پیش‌رو ندارند؛ به ویژه آن‌که «محمد دهقانی» که در انتخابات هیات‌رئیسه دائمی مجلس به‌عنوان گزینه اصولگرایان برای نشستن بر صندلی نائب‌رئیسی اول برگزیده شده بود و در نهایت، با انتخاب پزشکیان و مطهری اصلاح‌طلب، از حضور در هیات‌رئیسه بازماند نیز در این کمیسیون عضویت دارد و بی‌‌شک اگر برای ریاست اقدام کند، بدون هیچ مشکلی به پیروزی نیز خواهد رسید؛ مگر آن‌که وعده‌ای که پورمختار را از کمیسیون «اصل نودم قانون اساسی» به «حقوقی و قضایی» آورده، مانع از ریاست دهقانی شود!

تلاش برای ریاست نخستین نماینده زن در کمیسیون اجتماعی

شاید یکی از مهمترین درگیری‌های نمایندگان برای تشکیل کمیسیون، در جریان تشکیل کمیسیون اجتماعی به وجود آمد و کار به جایی رسید که در مسیر حذف گزینه‌های اصلاح‌طلب یا تحمیل نیروهای غیراصلاح‌طلب، نمایندگانی کارکشته‌ای چون «علیرضا محجوب» از حضوردر این کمیسیون بازماندند.

با این حال، مساله چندان ادامه نیافت و درنهایت با اضافه شدن محجوب و چند نماینده دیگر، لیست ۲۲ نفره این کمیسیون اعلام شد. در این میان، در حالی که ٖ«عبدالرضا عزیزی» نماینده مستقل مردم شیروان و رئیس سال‌های اخیر کمیسیون اجتماعی همچنان علاقمند است تا روی صندلی ریاست بنشیند، اصلاح‌طلبان نیز تمایل دارند با حمایت از «سهیلا جلودارزاده» مقدمات حضور نخستین رئیس کمیسیون زن در مجلس دهم را فراهم کنند. از دیگر سو نیز نمایندگانی چون «محمداسماعیل سعیدی» اصولگرا نیز برای نشستن بر کرسی ریاست بی‌علاقه نیستند اما حضور اکثریت اصلاح‌طلبان در کمیسیون اجتماعی، مانع از تحقق این خواست اصولگرایان خواهد شد.

بر این اساس، درحالی که تنها ۳ نماینده اصولگرا در کمیسیون اجتماعی حضور دارند، ۸ نماینده مستقل و البته ۱۱ اصلاح‌طلب نقش بیشتری در انتخاب رئیس کمیسیون برعهده خواهند داشت.

آیین‌نامه داخلی؛ تنها کمیسیونی که تعیین‌تکلیف شد

در پی انتخاب مجدد عزت‌اله یوسفیان ملا، نماینده مستقل مردم به ساری که رابطه‌اش با لاریجانی، الگویی است برای عاشقان رئیس مجلس نهم و این روزها نامش در پی درگیری فیزیکی به معاون وزیر جهاد کشاورزی، سر زبان‌ها افتاده،‌ پرونده این کمیسیون غیراصلی بسته شد.

این درحالی بود که علاوه بر یوسفیان‌ملا که کرسی ریاست کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس را تصاحب کرد، مهرداد بائوج لاهوتی و محمدرضا پورابراهیمی، نیز به‌عنوان نواب رئیس اول و دوم و شهباز حسن‌پور بیگلری نیز به عنوان سخنگوی کمیسیون انتخاب شدند و این در شرایطی بود که «عبدالرضا عزیزی» و «علیرضا رحیمی» نیز سمت دبیری کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس را انتخاب شدند تا حداقل تکلیف یک کمیسیون، هر چند غیرتخصصی مشخص شود.

شوراها و امور داخلی مجلس؛ کمیسیونی برای روز مبادا

در آستانه برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا در سال ۹۶ کمترین کمیسیونی همچون کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درحالی که از مدت‌ها پیش درخصوص اهمیت این کمیسیون تاکید می‌شد، همچنان خبری از وضعیت این کمیسیون نیست. به نظر می‌رسد، ساختار مجلس طوری طراحی شده که کمیسیونی برای روز مبادا خالی گذاشته شود تا اگر لازم، کسی جایی رئیس شود یا دیگری، جایی دیگر یک عضو ساده بماند، از این کمیسیون‌های روزهای مبادا استفاده شود!

شاید هم بزرگان عبارت «امور داخلی مجلس» را به گونه‌ای تفسیر می‌کنند که کسی جز خودشان از آن امور سر درنیاورد!

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 108 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 17:13

به گزارش “گذارنیوز” عباسعلی کدخدایی با حکم آیت‌الله احمد جنتی، مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری شد.

کدخدایی پیش از این عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان بوده است.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 115 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 18:32

به گزارش “گذار نیوز”؛سه فصل قبل اتفاق عجیبی افتاد. محمدرضا خلعتبری قراردادی با عجمان امارات بست. همان زمانی که قرار بود نام لیگ امارات به نام جعلی خلیج(ع- ر – ب – ی) تغییر کند. خلعتبری خیلی عجیب و غریب در آن شرایط قرارداد بست و وقتی زمان فسخ قراردادش رسید ، از او غرامتی ۱ میلیون دلاری می خواستند. پرسپولیس می خواست او را جذب کند اما شیوخ اماراتی اجازه نمی دادند. رویانیان اما به واسطه یکی از دوستان سرمایه دارش در ازای ۵۰۰ هزار دلار برای این بازیکن رضایتنامه گرفت. آن دوست پولدارش ، احمد یوسفی ، تاجر سرمایه دار ایرانی بود که همین چند شب قبل افطاری اشرافی اش را با حضور ستاره های فوتبال و سینما در کرج گرفته بود. او در این مراسم از خاطره مذاکرات بر سر خلعتبری گفت؛«شیخ می گفت ۱٫۵ میلیون دلار می گیرد و خلعتبری باید در لیگی با آن اسم جعلی اش شرکت کند. من هم گفتم باشد ، ایرادی ندارد ، محمدرضا زیر لباسش عادت دارد لباس هایی بپوشد که اسمی زیر آن می نویسد. او زیر لباسش می نویسد خلیج فارس و خوشحالی می کند. دوست دارید این اتفاق بیفتد؟ این را که گفتم ، شیخ ترسید و سریع رضایتنامه اش را صادر کرد ، تازه پولشان را هم قرار شد قسطی بدهیم و کلی هم تخفیف گرفتیم.»

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 122 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 13:36

به گزارش “گذار نیوز”؛تعدادی از هواداران ولز در بازی با انگلیس بنری را با خود به ورزشگاه آورده بودند که روی آن متن جالبی را نوشته بود.” از ما فیلم نگیرید، زنان ما فکر می کنند به ماهیگیری رفته ایم!”

ولزی ها پس از سالها حضور در رقابت های یورو را تجربه می کنند و هواداران این تیم از ولز به فرانسه رفته اند تا تیم ملی کشورشان را تشویق کنند.

هواداران ولز

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 120 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 13:36

به گزارش “گذار نیوز”؛داریو سرنا کاپیتان تیم ملی کرواسی چند روز پیش پدرش را از دست داد و به همین دلیل به کشورش سفر کرد تا در مراسم فوت پدرش شرکت کند.

این اتفاق در حالی افتاده است که سرنا پس ازانجام مراسم پدرش دوباره به فرانسه برگشت تا برای تیم ملی کشورش در یورو ۲۰۱۶ بازی کند.

داریو امشب و در زمان پخش سرود ملی کشورش مقابل جمهوری چک به یاد پدر اشک ریخت.

سرنا

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 109 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 13:36

به گزارش “گذارنیوز”  جان اسمیت مسئول دفتر کنترل دارایی‌های خارج از کشور وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: از زمان اجرای توافق هسته‌ای، تقاضاهای زیادی برای اخذ مجوز تجارت یا سرمایه‌گذاری در ایران به این وزارت‌ خزانه‌داری رسیده است.

او با بیان اینکه این درخواست‌ها باید مطابق با مقررات زیادی توسط کارکنان دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ارزیابی شوند، اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم به این درخواست‌ها رسیدگی کنیم، بازرسان بیشتری را استخدام کرده‌ایم و یک سرپرست در این بخش به تسریع روند صدور مجوز نظارت دارد.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 130 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 19:24

به گزارش “گذارنیوز”  احمد صادقی در این باره گفت: حوالی ساعت ۴:۳۰ امروز کارگران مشغول حفاری در پروژه مترو بودند که ناگهان برخورد تجهیزات حفاری با لوله گاز سبب انفجار در محل شد.

وی با بیان اینکه در پی این انفجار حریقی هم در میدان دوم شهران ایجاد شد، افزود: بلافاصله عوامل امدادی اعم از آتش نشانی، اورژانس و … به همراه عوامل انتظامی و تیم های مدیریت بحران در محل حاضر شده و هر یک وظایف خود را آغاز کردند. در این بین با توجه به احتمال بروز حادثه برای یکی از ساختمان های مجاور دستور تخلیه ساختمان نیز داده شد که خوشبختانه با اقدامات انجام شده در حال حاضر خطری این ساختمان را تهدید نمی کند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه مدتی بعد شعله های حریق مهار و اطفا شد، گفت: همچنین با اقدامات انجام شده از نشت گاز نیز جلوگیری شد و در حال حاضر محل ایمن سازی شده است؛ اما چند ایستگاه آتش نشانی و عوامل اورژانس، شهرداری و مدیریت بحران همچنان در محل حضور دارند.

صادقی با اشاره به انسداد مسیر گفت: در پی این انفجار گودالی در منطقه ایجاد شده که پر کردن و ایمن سازی آن نیازمند زمان است، از این رو تا اطلاع بعدی و با همکاری عوامل پلیس راهور این مسیر مسدود شده و مسیرهای جایگزین مشخص شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر وضعیت محل عادی بوده و خطری آنجا را تهدید نمی کند، اظهارکرد: با این وجود همچنان عوامل امدادی در محل مستقرند.

صادقی درباره تعداد مصدومان و جانباختگان احتمالی این حادثه نیز گفت: تعدادی از افراد مصدوم شده اند اما شمار دقیق آن را نمی دانم در باره کشته شدگان هم تا کنون موردی اعلام نشده اما گفته می شود که احتمال وجود مورد فوتی نیز وجود دارد که البته امیدواریم این احتمال به صفر برسد.

اعزام ۸ آمبولانس به محل

حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران نیز در این باره گفت: این حادثه در ساعت ۴:۳۷ بامداد امروز جمعه به مرکز فوریت های ۱۱۵ اطلاع داده شد و ما بلافاصله هشت دستگاه آمبولانس را به محل فرستادیم و در حال حاضر نیز سه دستگاه آمبولانس در محل حضور دارند.

عباسی از امدادرسانی سرپایی به پنج نفر خبر داد و گفت: تا کنون گزارشی از مورد فوتی به ما اعلام نشده است.

سیدمصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز گفت: ٢١ نیروی عملیاتی در قالب شش تیم جهت خدمت‌رسانی به محل حادثه اعزام شدند و دو تیم آنست منطقه ٢٢ و شهریار نیز در آماده‌باش هستند.

 در پی این حادثه عوامل انتظامی نیز در محل مستقر بوده و ماموران پلیس راهور نیز در حال روانسازی ترافیک هستند. همچنین برخی از ساکنان منطقه شهران و جنت آباد شمالی نیز از اخلال در آنتن دهی تلفن همراه خود خبر داده اند که معلوم نیست به این حادثه ارتباطی دارد یا خیر.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 115 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 19:24

به گزارش “گذارنیوز”  این اتفاق در حالی رخ داده، که انتقاد شدید و ناراحتی مقامات عالیرتبه نظام از دو خبر ضد امنیتی و نافی منافع ملی این سایت که تبعات گسترده ای برای نظام و چهره مظلوم جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی ایجاد کرده، باعث شده هیچ یک از فعالان رسانه ای و رسانه های اصولگرا، درباره توقیف منطقی سایت وابسته به علیرضا زاکانی، واکنش نشان ندهند.

زاکانی هم از جهان نیوز حمایت نکرد

این در حالی است که علیرضا زاکانی در گفتگو با فارس در خصوص توقیف سایت جهان نیوز گفت: این سایت به من وابسته نیست!

این نماینده سابق مجلس که از جزئیات گاف امنیتی جهان نیوز مطلع است، بدون هیچ حمایتی از سایت جهان نیوز، که تحت حمایت های معنوی و مالی او، اداره میشود، گفت: این سایت هیچ وابستگی به من ندارد و طبیعتاً توان پاسخگویی و دفاع از خود را در مراجع صالحه داراست.

او بدون هیچ اشاره ای به خطای امنیتی و فاحش این رسانه علیه نظام جمهوری اسلامی، بازهم به فرافکنی و بیان کلی و بدون سند، حمله دولت به منتقدان اشاره کرد!

شایان ذکر است، علت توقیف سایت جهان نیوز انتشار خبرهایی علیه امنیت ملی و نارضایتی و انتقاد شدید مقامات عالی نظام و بارای اکثریت هیات نظارت بر مطبوعات عنوان شده است. در هیات نظارت، نمایندگانی از مجلس، قوه قضائیه، حوزه علمیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارند که همه غیر دولتی هستند و رای به توقیف جهان نیوز داده اند!

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 127 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 19:24

به گزارش “گذارنیوز”  سردار موسی کمالی درباره اجرای طرح جریمه ریالی مشمولان دارای بیش از هشت سال غیبت و بیشتر از آن اظهارکرد: ثبت نام این افراد در سال جاری از یکم خرداد ماه سال ۹۵ آغاز شده و در مرحله نخست به مدت ۴۵ روز ادامه خواهد داشت که تا کنون بیش از ۱۰ هزار نفر برای بهره مندی از آن ثبت نام کرده اند و البته با توجه به کند بودن سامانه برخی از دفاتر پلیس +۱۰ و توجیه نبودن آنان یکسری مسائل پیش آمده که در حال حاضر حل شده و روند ثبت نام با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه لازم است مشمولانی که قصد بهره‌مندی از این موضوع را دارند هرچه سریع‌تر نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند، گفت: محاسبه میزان جریمه نقدی به صورت ماهانه بوده و افرادی که با تأخیر نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند، مبلغ بیشتری را باید به عنوان جریمه پرداخت کنند.

کاهش یک ساله سنوات غیبت برای بهره مندی از جریمه ریالی

جانشین اداره سرمایه های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به تغییر در سنوات غیبت برای بهره مندی از جریمه ریالی سربازی، اظهرکرد: قبلا گفته شده بود که برای بهره مندی از جریمه ریالی سربازی تنها مشمولانی که تا پایان سال ۹۴ دارای هشت سال غیبت یا به عباراتی تا پایان سال ۹۵ دارای ۹ سال غیبت بودند می توانند اقدام کنند اما در حال حاضر این روند تغییر کرده و مشمولانی که تا پایان سال ۹۵ حداقل هشت سال غیبت داشته باشند در زمره واجدان شرایط قرار خواهند گرفت. به عبارتی می توان گفت که سنوات غیبت برای بهره مندی از جریمه ریالی سربازی یک سال کاهش یافته است.

اعلام شرایط نهایی پرداخت اقساطی وام طی یکی دو هفته آینده

جانشین اداره سرمایه های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین با تاکید بر اینکه شرایط نهایی پرداخت اقساطی وام طی یکی دو هفته آینده اعلام خواهد شد، گفت: در حال حاضر مذاکراتی با دو بانک انصار و قوامین برای پرداخت وام به متقاضیان جریمه ریالی انجام شده و درباره تعداد اقساط و شرایط دیگر آن طی یکی دو هفته آینده نظر و شرایط نهایی اعلام خواهد شد.

شرایط جدید برای دانشجویان انصرافی متقاضی جریمه ریالی

وی از اعمال شرایط جدید برای دانشجویان انصرافی متقاضی جریمه ریالی سربازی خبر داد و به ایسنا گفت: در مرحله قبلی گفته شده بود که تاریخ انصراف به عنوان معیار غیبت از سربازی لحاظ خواهد شد؛ اما در بازبینی که انجام دادیم در حال حاضر تمامی دانشجویانی که تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۹۳ انصراف خود از تحصیل را به ثبت رسانده باشند در صورتی که از تاریخ اخذ آخرین مدرک تحصیلیشان تا پایان سال ۹۵ هشت سال گذشته باشد می توانند از این جریمه ریالی سربازی بهره مند شوند.

به گفته کمالی، مدرک پیش دانشگاهی در این قانون مد نظر نبوده و مدارک دیپلم، فوق دیپلم ، لیسانس و فوق لیسانس معیار است.

دستگیری مشمولان غایب تشدید می‌شود

جانشین اداره سرمایه های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین با اشاره به تشدید برخورد با مشمولان غایب اظهارکرد: سه روش برخورد با مشمولان غایب در دستور کار قرار گرفته است، نخست اجرای اجرای ماده ۵۸ مکرر خدمت وظیفه عمومی است که بر اساس آن نیروی انتظامی موظف به شناسایی و دستگیری مشمولان فراری و اعزام آنان به خدمت سربازی است که از امسال نیز این روند تشدید خواهد شد.

کمالی روش دوم را اعمال محدودیت های اجتماعی برای این افراد برشمرد و گفت: در راستای اجرای ماده ۱۰ قانون وظیفه عمومی، در سال جاری محدودیت‌های قانونی همچون ممنوعیت دریافت وام و تسهیلات بانکی، استخدام، اخذ گواهینامه و تمدید آن و … برای سربازان فراری انجام خواهد شد.

دستگیری مشمولان غایب هنگام دریافت گواهینامه یا تمدید آن

وی درباره اینکه آیا تمدید گواهینامه هم جزو محدودیت ها محسوب می شود یا خیر؟ به ایسنا گفت: نه تنها تمدید گواهینامه جزو محدودیت ها نیست بلکه با مصوبه مجلس و ابلاغ دولت دریافت گواهینامه هم جزو محدودیت ها نیست اما اگر مشمولان غایب و فراری برای دریافت یا تمدید گواهینامه اقدام کنند اطلاعات آنان بررسی شده و دستگیر می شوند.

جانشین اداره سرمایه های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به محدودیت سوم مشمولان غایب اظهارکرد: در راستای اجرای ماده ۶۳ قانون مکرر خدمت وظیفه عمومی به کارگیری مشمولان غایب و فراری از خدمت وظیفه عمومی در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، تولیدی‌ها و … ممنوع است و در صورت بکارگیری با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس در صورت شناسایی، صاحبان کارخانه‌ها و کارگاه‌ها جریمه خواهد شد که جریمه این افراد برای نخستن بار پرداخت هزینه خدمت یک سرباز که در حدود ۵ میلیون تومان است خواهد بود و جریمه انجام شده برای بار دوم و بیشتر، پرداخت هزینه سه سرباز معادل ۱۵ میلیون تومان خواهد بود که البته این رقم به ازای هر سرباز است.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 116 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 15:55

به گزارش “گذارنیوز”  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، در این خاطره‌نگاری که همراه با عکسی از امام رحمه الله علیه و آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شده و مربوط به ۲۳ خردادماه سال ۱۳۵۸ است، آمده؛

آقا شما نشسته اید که چهار تا کمونیست بیایند و دانشگاه را قبضه کنند، دانشگاه را؟! شما مگر کمتر از آن ها هستید؟ عدد شما بیشتر از آنهاست. حجت شما بالاتر از آن هاست. شما این مسائل را که بگویید، خیانت اینها را می توانید واضح بیان کنید در آن مکان. در دانشگاه… چکاره هستید آمده‌اید دانشگاه اخلال می کنید؟ می خواهید چه بکنید؟ می خواهید درس بگویید برایمان؟ شما اول کار خود را حساب بکنید که چه کاره هستید توی این مملکت؟ شما اهل این مملکت هستید یا از عمال غیر هستید و خودتان را به ما می چسبانید؟ بایستید آقا بگویید.

البته باید اشخاصی هم که گوینده هستند بیایند در دانشگاه و من پیشنهاد می‌کنم آقای آقا سید علی آقا بیایند. خامنه ای. شما ممکن است که بروید پیش ایشان بگویید ایشان بیایند به جای آقای مطهری. بسیار خوب است، ایشان فهیم است؛ می تواند صحبت کند؛ می تواند.

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 116 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 15:55

به گزارش “گذارنیوز”  در دیدار «مجید تخت‌روانچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان و «دیدیه بورکهالتر» وزیر امور خارجه سوییس، آخرین وضعیت روابط دوجانبه با توجه به نقشه راه روابط و هم‌چنین تحولات منطقه‌ای و روند اجرای برجام مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه سوییس ضمن استقبال از روند رو به رشد روابط دو جانبه آمادگی کشورش را برای استفاده از ظرفیت‌های مختلف روابط و نیز همکاری در تحولات منطقه مورد تاکید قرار داد.

مجید تخت‌روانچی در این دیدار با تشریح گفت‌وگوهای سیاسی، نتایج آن را در ایجاد زمینه‌های مناسب برای گسترش هرچه بیش‌تر روابط با شناسایی ظرفیت‌های متنوع به خصوص در زمینه همکاری‌های اقتصادی مورد تایید قرار داد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این ملاقات هم‌چنین با تشریح اقدامات جمهوری اسلامی ایران در اجرای تعهدات برجام، بر ضرورت اجرای کامل تعهدات طرف مقابل به ویژه در زمینه‌های بانکی تاکید کرد.

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 114 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 15:55

به گزارش‌‌‌‌‌“گذارنیوز” به نقل از خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس علی مرادی درباره عملکرد سهراب مرادی در مسابقات پانامریکن و رکوردهای پایین او گفت: مرادی خوشبختانه در مسابقات کلمبیا توانست سهمیه المپیک را کسب کند. ضرورتی نداشت که مرادی رکوردهای بالایی را به ثبت برساند و تنها حضورش در مسابقات کفایت میکرد.وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مسابقات به عنوان قهرمانی پانامریکن برگزار میشد شاید اگر مرادی موفق به کسب مدال و رفتن روی سکو میشد حساسیتها بالا میرفت و دچار مشکل میشدیم؛ به همین دلیل به همان حضور و وزنههای پایین بسنده کردیم تا این حساسیت ایجاد نشود.رئیس فدراسیون وزنهبرداری گفت: مرادی با توجه به اینکه در کنار این مسابقات اردویی ۱۰-۱۲ روزه را هم در کلمبیا پشت سر گذاشت عملا یک قدم از سایر وزنهبرداران جلوتر است. آزمایش خون و ادرار هم از مرادی گرفته و به آزمایشگاه وادا فرستاده شد.مرادی درباره مسابقات بینالمللی جام فجر عنوان کرد: خوشبختانه طبق برنامهای که پیشبینی کرده بودیم جام فجر با شکوه خوبی برگزار شد. از سال ۱۹۷۴ و بازیهای آسیایی تهران تاکنون برگزاری چنین رویدادی با این تعداد کشور شرکت کننده در سالن مجموعه ورزشی آزادی بی نظیر بود.وی خاطر نشان کرد: با توجه به گزینشی بودن مسابقات استقبال خوبی شد از طرفی تعدادی از وزنهبرداران ما از جمله سلیمی، مرادی و براری نیازمند حضور در یک رویداد گزینشی بودند که در این مسابقات محقق شد.انتهای پیام/ر

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 132 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 8:44

‌‌‌‌‌“گذارنیوز” :
زاهد محمودی شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش عصر امروز باران در این شهرستان سبب آبگرفتگی معابر شهر هادیشهر و ورود آب به برخی منازل شد.
وی اظهارکرد: این بارش همچنین سبب ریزش گل و لای در محورهای مرزی و راه ارتباطی روستاهای واقع در ارتفاعات شد.
رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان جلفا افزود: بلافاصله ستاد بحران شهرستان وارد عمل شده و با همکاری اکیپ امداد و نجات منطقه آزاد ارس نسبت به تخلیه آب از منازل اهالی اقدام شد.
محمودی اظهارکرد: به دنبال اعلام هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران در این شهرستان، اقدامات پیشگیرانه در نقاط سیل گیر از جمله شهر هادیشهر به عمل آمد و از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری شد.
وی خاطرنشان کرد: عوامل راهداری در حال تلاش برای بازگشایی محورهای ارتباطی شهرستان به خصوص نوار مرزی و مسیر هادیشهر به روستاهای همجوار می باشند.
محمودی افزود: خسارت وارده ناشی از سیل به منازل در دست بررسی است.
شدت بارش باران در شهرستان جلفا به حدی بود که در مدت ۲۰ دقیقه بارش باران تمامی معابر شهرهای جلفا و هادیشهر دچار آبگرفتگی شد و به چندین باب مغازه نیز در هایدشهر خسارت زد.
هم اکنون بارش باران در جلفا ادامه دارد و بر اساس پیش بینی هواشناسی تا فردا ادامه خواهد داشت.
شهرستان جلفا با ۵۶ هزار نفر در فاصله ۱۲۵ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده است.
۷۲۲۲/۵۱۸

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 108 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 8:44

‌‌‌‌‌“گذارنیوز” :
سرهنگ رضا اکبری عصر پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: این بار ترافیکی در لاین شمالی آزادراه تهران – کرج ازمحدوده شهرک خاتم تا پل فردیس و در آزادراه کرج -قزوین درمحدوده پل فردیس تا مهرویلا سنگین است .
وی اضافه کرد: درلاین جنوبی آزادراه تهران – کرج – قزوین ترافیک روان و پرحجم گزارش شده است .
وی گفت : درحال حاضر نیز ترافیک در جاده کرج -چالوس درهردو مسیر شمالی و جنوبی عادی است .
وی درخصوص اعمال محدودیت ترافیکی درجاده کرج -چالوس یادآورشد : از ساعت ۱۶ روز جمعه ۲۸ خرداد ماه الی ساعت ۲۴ همان روز تردد وسایل نقلیه از کرج به سمت مرزن آباد ممنوع است.
وی گفت : همچنین تردد وسایل نقلیه ازساعت ۱۹ روز جمعه ۲۸ خرداد الی ساعت ۲۴ همان روز ازمرزن آباد به سمت کرج یک طرفه خواهد بود.
رئیس پلیس راه استان البرز گفت: مرکز کنترل ترافیک پلیس راه ناجا با شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ به صورت شبانه روز پاسخگوی وضعیت راه های کشور و آماده امدادرسانی به حادثه دیدگان احتمالی است.
استان البرز دارای یک هزار و۴۵۰ کیلومتر آزاد راه ، بزرگراه ، راه اصلی و فرعی است که ۱۸ درصد ترافیک کشور مربوط به جاده های این استان می باشد.
۲۰۹۸/ ۶۱۵۵

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 116 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 8:44

‌‌‌‌‌“گذارنیوز” :
سرهنگ خلیل نثاری روز چهارشنبه به ایرنا گفت : ماموران اداره عملیات ویژه پلیس مبارزه با موادمخدر استان از اقدامات گسترده اطلاعاتی از قاچاق محموله مواد مخدر از شیراز به مقصد سمنان با خبر شدند.
وی افزود : هماهنگی های لازم قضائی صورت گرفت و عملیات توقیف این محموله و دستگیری قاچاقچیان طرح ریزی شد.
به گفته این مسئول انتظامی تیم های عملیاتی پلیس مبارزه با موادمخدر بامداد امروز در محور سرخه- سمنان مستقر شدند و به کنترل خودروهای عبوری پرداختند.
نثاری ادامه داد : ساعت حوالی هشت صبح بود که تریلی حامل موادمخدر توسط ماموران انتظامی شناسایی و در اقدامی سریع توقیف شد.
وی به دستگیری ۲ نفر در این عملیات اشاره و خاطرنشان کرد : خودروی تریلی به همراه متهمان برای بررسی بیشتر به اداره پلیس منتقل شد.
به گفته سرهنگ نثاری در بازدید از این خودرو که فاقد هر گونه محموله کالایی بود، ۴۲ بطری نوشابه خانواده حاوی ۷۰ کیلو گرم تریاک کشف شد.
این مسئول انتظامی یادآور شد : قاچاقچی اصلی این محموله جوانی ۳۲ ساله و سابقه دار است که سال گذشته توسط ماموران انتظامی سمنان با ۱۳۵ کیلو تریاک در رباط کریم شناسایی و دستگیر شده بود.
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان سمنان هوشیاری و سرعت عمل ماموران انتظامی که در این عملیات شرکت داشتند را تحسین و تاکید کرد : ریشه کنی معضل بزرگ موادمخدر و آسیب های آن ، عزم همگانی و تلاشی دلسوزانه می خواهد که در این میان سهم و نقش خانواده ها در پیشگیری از آلودگی نسل جوان جامعه بسیار حائز اهمیت است.
۶۰۲۶/

۰۰

گذاره...
ما را در سایت گذاره دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان gozareh بازدید : 115 تاريخ : پنجشنبه 27 خرداد 1395 ساعت: 11:12